Als auteur, spreker en curator van tentoonstellingen gelooft Dr. Sabina Šegula dat bloemwerk persoonlijke verhalen moet vertellen, vooral in huwelijksontwerpen. Voor haar is florale kunst een levenswijze, geleid door het motto: “Het grootste plezier in het leven is doen wat mensen zeggen dat je niet kunt doen.” We spraken met Dr. Sabina na een recent seminar over huwelijks bloemwerk, waar haar studenten diverse bloemstukken maakten, waaronder een hartvormige trouwboog en bruidsboeketten met Porta Nova Red Naomi rozen.
Laten we Dr. Sabina beter leren kennen.

Dr. Sabina Šegula begon haar florale carrière bij de grootste bloemenwinkel van Slovenië, waar ze zeven jaar werkte en manager was. Gepassioneerd door educatie, gaf ze twintig jaar les in bloemschikken, tuinbouw en marketing. Ze behaalde haar doctoraat aan de Universiteit van Ljubljana, met als focus de economie van sierplantenproductie.
In 2019 richtte Dr. Šegula Floweracademy.si op om het niveau van bloemschikonderwijs in Slovenië te verhogen. Aangezien er lokaal geen opleidingen op masterniveau zijn, volgde ze haar trainingen in het buitenland—ze behaalde de titel Masterflorist in Zweden en haar huwelijkscertificering in Duitsland bij Wally Klett. Haar huwelijksbloemwerk, vaak met lokale, seizoensgebonden bloemen zoals sedum, symboliseert duurzame liefde.
Als gecertificeerd FlorCert-expert en bestuurslid bereidt ze kandidaten voor op internationale examens via de enige privéschool voor bloemschikken op de Balkan die FlorCert-certificering biedt. Internationaal staat ze bekend om haar paas- en kerstontwerpen in het Vaticaan, inclusief het balkon van de Paus. Ze leidde ook een nationaal decoratieproject tijdens de pandemie en coördineert Erasmusprogramma’s met gratis trainingen en stages.
Hoe zou je huwelijksbloemwerk in Slovenië omschrijven?
Huwelijken in Slovenië zijn heel divers, maar wat duidelijk ontbreekt is een sterke bloemencultuur. Te vaak is het bloemenbudget een van de laatste prioriteiten bij het plannen van een bruiloft. Omdat bloemisten geen klanten willen verliezen, passen ze de decoraties aan aan het beperkte budget, ook als het eindresultaat niet aan de esthetische normen voldoet. Helaas lijkt de trend te gaan richting zeer eenvoudige decoraties met minimale technieken.
Volgens mij is dit een kernprobleem: het verlaagt de waarde van bloemdesign en wekt de indruk dat er weinig kennis of vaardigheid nodig is.

Het grootste probleem is een gebrek aan kennis. Getrainde professionals kunnen de waarde van bruidsboeketten en bloemdesign uitleggen, maar de markt is verdeeld. Sommige klanten waarderen hoogstaand design, anderen zien bloemen als een extraatje. Bloemschikken is amper zichtbaar op huwelijksbeurzen, wat een bredere afwezigheid van bloemencultuur aantoont. Daarom trekken mijn seminars bloemisten aan die willen groeien en concurrerend blijven. Trends weerspiegelen vaak het vaardigheidsniveau van de bloemist, zoals het blijvend gebruik van ronde, handgebonden boeketten vanwege beperkte technische training.
Welke belangrijke technieken leerden de studenten bij het maken van de hartvormige trouwboog en het bruidsboeket?
In mijn seminars werken we niet met sjablonen—ik presenteer verschillende technieken met diverse bloemsoorten. Gedurende mijn carrière heb ik samengewerkt met Smithers-Oasis in Slovenië en Duitsland, die mijn educatief werk ondersteunen met hun producten. Alle deelnemers maken kennis met bloemschiktechnieken die ik stap voor stap demonstreer. Een van de belangrijkste elementen is de juiste bloemvoorbereiding.

De eerste stap is het voorbereiden van schone, gedesinfecteerde vazen gevuld met water en bloemenvoeding. De bloemen worden zorgvuldig schoongemaakt—bij het voorbereiden van rozen is het cruciaal om de stelen niet te beschadigen, omdat verwondingen plantensappen vrijmaken die bacteriën voeden. Voordat de bloemen in water gaan, moeten de stelen schuin afgesneden worden met een scherp, gedesinfecteerd mes. Ik gebruik ook altijd Quickdip, een hydraterende en desinfecterende oplossing die het vaatstelsel opent en bacteriën verwijdert. Pas daarna gaan de bloemen in het met voedingsstoffen verrijkte water. Alle deelnemers leren dit proces. Bij dit seminar werd de methode ook gedemonstreerd door Igor Jaklič, vertegenwoordiger van Smithers-Oasis Slovenië.
Wat is het geheim van de juiste vorm en het vers houden van de bloemen?
De deelnemers aan dit seminar hadden uiteenlopende ervaringsniveaus. Voor de Porta Nova Red Naomi rozen koos ik de meest gevorderde groep, omdat ik wilde dat deze rozen opvielen en niet verloren gingen tussen andere soorten. De cascaderozen werden individueel bedraad en kregen watten op de uiteinden van de stelen. Na bevestiging werd de watten bevochtigd en omwikkeld met bloementape.
De andere rozen werden in een Lady houder geplaatst en correct bedraad. Voor de hartvormige installatie werkte deze groep samen en gebruikte een speciale draadtechniek met steekschuim. We testten voor het eerst een nieuw product van Smithers-Oasis.

Aangezien het hart een hele week te zien was in Arboretum Volčji Potok tijdens het Rozenfestival, wilden we ervoor zorgen dat de rozen een lange vaasleven hadden. De bloemisten gebruikten hele steekschuimblokken, eerst geweekt in water met snijbloemenvoeding. Daarna wikkelden ze het schuim in een dunne laag PVC-folie en bevestigden het met kippengaas. Met elektrische tiewraps werd de basis vastgemaakt en begon de decoratie.
We houden van de textuur en uitstraling van de bruidsboeketten. Kun je ons vertellen over de mix van Porta Nova Red Naomi en de andere elementen?
Bij het selecteren van bloemen benadruk ik altijd het belang van hun rol in een arrangement. Sommige bloemen nemen de positie in van koningen en koninginnen, anderen zijn de generaals die ondersteuning bieden, en de rest vormt het leger of ondersteunend personeel. Zodra de deelnemers het karakter van elke bloem begrijpen, kunnen ze ze vaardiger en betekenisvoller combineren.
In de bruidsboeketten met rozen werd de hoofdrol uiteraard vervuld door de koninklijke Porta Nova Red Naomi rozen. Ze werden aangevuld met een zorgvuldige selectie andere bloemen, en met een creatieve toepassing van decoratief aluminiumdraad van Smithers-Oasis. In deze boeketten speelde het draad zelf de rol van de generaals.

In het boeket met gouden draad was de belangrijkste ondersteunende bloem de Alstroemeria ‘Tesslaar’, met Alchemilla mollis, Asparagus plumosus en Leucadendron als vulling en structuur. In het zilveren draadboeket werd Asparagus plumosus in grotere hoeveelheden gebruikt en de finishing touch—de “sterren” van het arrangement—waren de meerbloemige bloemen van Dianthus en Astrantia.
De twee deelnemers die aan de rozenboeketten werkten, gebruikten deze gelegenheid als voorbereiding op hun internationale certificering—de een voor het Masterflorist-niveau en de ander voor het Gezellencertificaat via FlorCert.