“Palastblühen”, ofwel “Paleis in Bloei”, is een jaarlijkse viering die plaatsvindt in het Kunstpalast Museum in Düsseldorf, Duitsland. Ter verwelkoming van de lente combineert het evenement kunst met bloemdesign op fantasierijke wijze. Lokale bloemisten creëren uitgebreide bloemsierwerken, geïnspireerd op geselecteerde kunstwerken of zorgvuldig samengestelde ruimtes in het museum, wat bezoekers een vernieuwde en meeslepende ervaring van de collectie biedt. Het resultaat is een levendige dialoog tussen natuur en kunst, waarbij vertrouwde galerijen opnieuw worden vormgegeven als bloeiende toonbeelden van creativiteit.

Tijdens de editie van dit jaar creëerde de in Duitsland gevestigde bloemensierkunstenaar en creatief directeur van de Vereniging van Duitse Bloemisten (FDF), Manfred Hoffmann, een majestueuze schaal gevuld met Porta Nova Red Naomi rozen als onderdeel van zijn installatie. Het werk kreeg de titel ‘De Eeuwige Strijd om de Macht’ en viel onder het thema: Kroon en Kerk.

Manfred Hoffman

“Ik beschouwde het als een eer om mijn werk te mogen tonen in het Kunstpalast. Het was zeker een uitdaging om iets te ontwerpen voor/in een gecureerde ruimte. Ik had er bewust voor gekozen om alleen te werken aan de algemene context van elk van mijn drie kamers – kamers die geen enkele andere bloemontwerper wilde. De tentoonstelling ‘Palastblühen’ was vanaf de opening een fascinerende ervaring. De reactie van de bezoekers op de stukken… ongelooflijk. Bijna 35.000 bezoekers in 10 dagen, en de nasleep in mijn winkel… de stukken zijn sindsdien in mijn winkel te zien. Er komen nog steeds veel geïnteresseerde mensen kijken. Dat is echt bijzonder.”

De Externe Strijd om de Macht

Onder het overkoepelende thema Kroon en Kerk was De Externe Strijd om de Macht een combinatie van anthuriums en Porta Nova Red Naomi rozen, een eerbetoon aan theatrale machtsvertoningen uit vervlogen tijden. Het stuk symboliseert de tegenstelling tussen kerk en koninkrijk.

Heeft de museumsetting je creatieve proces beïnvloed?

Absoluut… een gecureerde ruimte die een verhaal vertelt, roept talloze gedachten op. Daaruit een nieuw werk creëren is een spannend proces. Het ordenen van die gedachten zodat er een beeld in je hoofd ontstaat, kost tijd. Zoveel aspecten zoals kleur, techniek, thema, houdbaarheid, kamertemperatuur, licht, en nog veel meer, moeten in harmonie worden gebracht.

Welke boodschap of emotie wilde je overbrengen met het ontwerp ‘De Eeuwige Strijd om de Macht’ met Porta Nova rozen?

De kamer Kroon en Kerk draait om de eeuwige machtsstrijd tussen deze twee: adel en kerk. Het purper/rood wordt op de zuil gepresenteerd door Red Naomi. Prachtig, monolithisch, ze heeft niets anders nodig dan zichzelf, ze staat in het licht. Ze is absoluut.


Het violet vertegenwoordigt de kerk. Het is verweven met vele details zoals brokaat, zijde, eucalyptus, protea’s, beukenbladeren, en nog veel meer. Dit deel van het werk vertegenwoordigt de diversiteit van een samenleving. Toch staat het op de achtergrond van de kroon. Deze kamer is des te specialer omdat het de Jan Wellem Kamer is.
Een van de meest waardevolle schilderijen van het museum hangt daar, met zijn afbeelding. Jan Wellem was een van de machtigste vorsten van Europa. Getrouwd met Maria di Medici, verzamelden ze samen een van de belangrijkste kunstcollecties van hun tijd. Onder druk van het publiek en de kerk brachten zij die samen in één gebouw, openden het voor het publiek, en creëerden zo het eerste kunstmuseum ter wereld. Vandaag vormt deze schitterende collectie de basis van de Alte Pinakothek in München via erfenis.

Neem ons mee door het creatieproces van het ontwerp:

Nadat ik mijn kamers had gekozen, mijn gedachten had geordend en materiaallijsten had gemaakt, begon ik met het organiseren van de materialen en bloemen. Het weefraam moest worden gebouwd. Ik bereidde mijn studio voor op de drie stukken. Een tapijt van zeven meter lang vereist bijvoorbeeld veel ruimte. Maar ook de frames moesten gelakt worden of met garen worden omwonden. Het was belangrijk te bepalen welke bloemen direct gebruikt moesten worden en dus direct naar het droogproces gingen… of welke bloemen ik pas ter plekke in het museum kon verwerken.

Ik moest bepaalde technieken testen om verrassingen tijdens het werkproces te vermijden. Aan het eind van de voorbereiding had ik negen dagen de tijd om de drie stukken af te maken. Maar dat is alleen mogelijk met vrienden die me steunen en werkstappen optimaliseren. Bijvoorbeeld door de materialen zo voor te bereiden dat ik zonder tijdverlies kon weven.

Geloof en religies van de oude volkeren van deze wereld

Een zeven meter lang bloementapijt van gipskruid, thlaspi, brem, cycas, eucalyptus, protea… en veel droogmateriaal, wol, sisal, enz. Met de hand geweven op een zelfgemaakt weefraam met bloemen van alle continenten van de wereld. Want geloof en religie worden overal ter wereld beleefd.

Het Verbindende Element Groen – Pop Art

“Het Verbindende Element Groen” – Pop Art. Het bloemenelement verbindt mensen en het dagelijks leven. De groene texturen en structuren zijn uit hun oorspronkelijke context gehaald, geïsoleerd en daardoor van betekenis veranderd.

Samenvatting

Het Palastblühen-project gaat al voorbij aan het alledaagse leven. Normaal ben ik dagelijks op het verkooppunt in mijn bedrijf. Er wordt gewerkt aan alle gelegenheden in het leven: decoraties voor bruiloften, beurzen, begrafenissen, interieurbeplanting en veel Interflora, naast het dagelijkse klantenverkeer. Loskomen van zo’n dagelijkse routine is een uitdaging die ik alleen kon aangaan dankzij de steun van mijn familie en team. In mijn dagelijks leven ontwerp ik alleen voor anderen, dus was het des te spannender om vormen te creëren die puur voor mijzelf zijn. Op dit punt een groot dankwoord aan mijn drie materiaalsponsors: Porta Nova, Van der Plas en Smithers Oasis, zonder wiens materiële steun ik dit niet had kunnen realiseren. En een dank aan het Kunstpalast Düsseldorf voor het bieden van deze kans aan bloemisten om mensen op een andere manier naar bloemen te laten kijken.

Bloemontwerp: Manfred Hoffmann
Foto’s:
Marie zur Linden