14 Februari is een datum die bij iedereen die wat met bloemen doet met hoofdletters in zijn/haar agenda staat.
Het is een dag die ook voor veel dilemma’s zorgt. Van kweker tot en met bloemist zien we allemaal onze kansen, maar ook hebben we onze vraagtekens. Hebben we wel voldoende bloemen? Hoeveel kopen we in? Wat gaan de prijzen doen?
Doordat Porta Nova als missie en dus hoogste uitgangspunt kwaliteit heeft staan zijn voor ons een aantal dilemma’s bij voorbaat geëlimineerd.
Wij willen 365 dagen per jaar topkwaliteit leveren. Bij die strategie past geen productiepiek met Valentijn, hoe interessant het ook lijkt. Maar wel topkwaliteit leveren, want dat is onze visie. Des te mooier is het ook om ieder jaar weer de complimenten te ontvangen dat ondanks de Valentijn de roos meer dan 14 dagen op de vaas heeft gestaan!
Maar er is toch extra vraag en hoe vul je die dan in? Dit is een veel gestelde vraag. Wij gaan al vroeg met onze klanten om tafel zitten om te horen wat hun wensen zijn en wat wij van elkaar mogen verwachten. Ons klantenbestand is wijd verspreid van Noorwegen tot en met Griekenland en van Spanje tot en met Rusland. Niet in al deze gebieden is er sprake van een Valentijnspiek en in sommige gebieden neemt de vraag zelfs af. Dit zorgt ervoor dat wij ieder jaar onze vaste klanten meestal tevreden kunnen stellen.
Het nadeel van dit systeem is dat de klokprijzen met de Valentijn erg hoog zijn. Om de keten die het hele jaar Porta Nova verkoopt tegemoet te komen proberen we met elkaar naar oplossingen te zoeken. De meest gekozen oplossing is een vaste jaarprijs.
Hierbij spreken we jaarrond een vaste prijs af en leggen we aantallen gedurende het jaar en de feestdagen vast. Dit doen we zowel met exporteurs, groothandel en bloemisten, waarbij de afspraak met iedereen in de bestaande keten wordt vastgelegd.
Deze vorm van prijsafspraken is explosief gestegen. Hierdoor weet iedereen waar hij of zij aan toe is, en komt niemand voor verrassingen te staan.