Bourguignon Floristas kan bogen op een indrukwekkende geschiedenis – een geschiedenis die al negen generaties bloemkwekers de familienaam in de branche heeft zien opbouwen. Hun tocht in het bloemenvak voert terug naar de hugenootse wortels van Bourguignon en de vroege vestiging in Rotterdam. Kortgeleden hebben we gesproken met Mike, een van de directeuren van Bourguignon Floristas, om de succesgeheimen te achterhalen die het bedrijf in de loop der jaren uit de hoge hoed heeft getoverd, te vragen wat hij van de Red Naomi-rozen van Porta Nova vindt en meer inzicht te krijgen in het Valentijnsseizoen.
Wat de Spaanse bloemenkwekerij betreft was de grootvader van Mike een pionier op zijn gebied. Hij arriveerde in 1930 in Spanje en begon de eerste professionele bloemenwinkel in Madrid. Hij was ook de eerste die Nederlandse snijbloemen naar het schiereiland bracht. Deze positie van bloemsierkunst, unieke bloemen, kwaliteit en service was in Spanje destijds een compleet nieuw concept.
Daarna nam de vader van Mike, David Bourguignon, de scepter over. Hij leidt het bedrijf tot op de dag van vandaag, waarbij hij de traditie van professioneel bloemen kweken, kwaliteit, uniekheid en service voortzet.
“Dit is de focus die we altijd hebben gezocht, terwijl we tegelijkertijd flexibel genoeg zijn om ons aan de dynamische eisen van de klanten en de markt aan te passen”, zegt Mike.
Dit was ons gesprek met Mike Bourguignon
Wat is de drijvende kracht en inspiratie achter de activiteiten van Bourguignon?
Service, klanten, kwaliteit en elegantie.
Hebt u een eigen signatuur? Hoe zou u die beschrijven?
Elegantie is waarschijnlijk de belangrijkste stijl die illustreert waar wij bekend om staan. Zoals Coco Chanel al zei: mode verandert, maar stijl blijft. Daarom kunnen wij ons aanpassen aan elke florale mode die voorbijkomt, maar wij proberen het altijd een beetje eleganter te maken.
Gezien het feit dat het bedrijf op een reputatie van kwaliteit is gebouwd, hoe belangrijk is het dan voor u om in uw presentaties en ontwerpwerk rozen van goede kwaliteit te gebruiken?
Dat is niets minder dan essentieel. De kwaliteit van elke bloem is belangrijk. In een wereld waarin de beste aan verwachtingen moet voldoen en service moet verlenen, is kwaliteit de sleutel tot succes.
Hoe zou u de Red Naomi-rozen van Porta Nova beschrijven in termen van kwaliteit?
Gewoonweg subliem. Kwaliteit is niet alleen hoe lang ze goed blijven, maar ook de beleving. De beleving van Porta Nova-rozen is essentieel wat de kleur en textuur betreft, hoe ze opengaan en de geur. De kleur is veel dieper dan bij andere rozen, de textuur is veel zichtbaarder, de opening is onweerstaanbaarder en wijder met al zijn bloembladen, en de ultieme factor die ervoor zorgt dat de roos zo goed verkoopt is de sublieme geur.
Red Naomi is een roos in de top van het luxesegment en is tamelijk prijzig. Welke type klanten vragen het meeste naar Red Naomi van Porta Nova voor hun arrangementen?
Wij gebruiken slechts één type roos, en de eerste keuze van ons is de Red Naomi van Porta Nova. Wanneer we andere rozen gebruiken, doen we dat alleen omdat we geen Red Naomi van Porta Nova meer hebben – in Spanje is er nog steeds geen constante aanvoer van Porta Nova-rozen bij groothandelaren – het verschil is enorm.
Hoe passend zijn Red Naomi-rozen van Porta Nova vooral bij gelegenheden als het Valentijnsseizoen?
Heel erg goed. Valentijnsdag is in Spanje erg prijsspecifiek en daarom wordt elke verandering van de normale prijzen door onze cliënten gemeden en niet begrepen. Valentijnsdag heeft dan ook sterk verlaagde marges voor ons en eigenlijk zien we deze dag als een marketingdag. Er komen veel cliënten naar onze winkel en wij streven ernaar om kwaliteit te leveren, in de hoop dat de klanten dit niet vergeten zijn als ze op andere tijden in het jaar bloemen kopen. Daarom moeten we de juiste kwaliteit hebben en bij al onze cliënten een glimlach blijven opwekken.
Zou u als gevestigd bedrijf Red Naomi aanbevelen aan andere ontwerpers?
Voor ontwerpers over de hele wereld is Red Naomi momenteel dé roos, omdat deze aan alle behoeften van cliënten voldoet. In Spanje krijgt Red Naomi echter niet veel publiciteit en ik denk dat het van essentieel belang is dat de Spaanse florale industrie meer gebruik gaat maken van Red Naomi, omdat de klanten schreeuwen om een roos als deze maar hem niet tegenkomen.
Wat zijn uw meest memorabele projecten?
Elk project dat eindigt met een glimlach op het gezicht van de klant. Dit kan variëren van het kleinste boeketje tot een groot huwelijksbanket.